Νίκος Χουντής, ευρωβουλευτής Λαϊκής Ενότητας

13/03/2012 VP/HR - Πώληση όπλων αξίας 53 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ από τις ΗΠΑ στο Μπαχρέιν

Πάνω από δώδεκα αμερικανικές και ευρωπαϊκές ομάδες ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελέγχου των όπλων παροτρύνουν το αμερικανικό Κογκρέσο να μπλοκάρει την αξίας 53 εκατομμυρίων δολαρίων προτεινόμενη πώληση όπλων στο Μπαχρέιν, που περιλαμβάνει κυρίως τεθωρακισμένα οχήματα Humvee, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν από τις δυνάμεις ασφαλείας του Βασιλείου κατά διαδηλωτών.

Η πώληση αυτή είναι η πρώτη πώληση που πρότεινε η κυβέρνηση των ΗΠΑ από όταν έλαβε η κυβέρνηση του Μπαχρέιν πολύ αυστηρά μέτρα κατά εκατοντάδων χιλιάδων ειρηνικών διαδηλωτών που ζητούσαν μεγαλύτερη πολιτική ελευθερία τον περασμένο Φεβρουάριο. Από τότε, οι δυνάμεις ασφαλείας του Μπαχρέιν συνεχίζουν τη βίαιη καταστολή διαδηλώσεων και εφαρμόζουν ένα ανελέητο πρόγραμμα αντιποίνων. Στα μέσα Μαρτίου, η κυβέρνηση κήρυξε «κατάσταση ανάγκης», βάσει της οποίας οι ένοπλες δυνάμεις του Μπαχρέιν (BDF), που συνιστούν τον παραλήπτη της προτεινόμενης παράδοσης όπλων, κατέστησαν οι επικεφαλής της καταστολής ειρηνικών, σε μεγάλο βαθμό, διαδηλώσεων.

Στη σκληρή καταστολή που ακολούθησε, περισσότερα από 40 άτομα σκοτώθηκαν από τις δυνάμεις ασφαλείας και περισσότερα από 1.600 συνελήφθησαν. Οι αρχές δρομολόγησαν στη συνέχεια μια μεγάλης κλίμακας εκστρατεία αντιποίνων κατά όλων όσοι υποστήριζαν ή συμμετείχαν στις διαδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένων ακτιβιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημοσιογράφων και επαγγελματιών του τομέα της υγείας.

Ενόψει αυτής της κατάστασης, το ανακοινωθέν Τύπου του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ σχετικά με την πώληση αιτιολογεί την ενέργεια χαρακτηρίζοντας την κυβέρνηση του Μπαχρέιν «σημαντική δύναμη για την πολιτική σταθερότητα και την οικονομική πρόοδο στη Μέση Ανατολή».

1.    Είναι η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής/Ύπατη Εκπρόσωπος της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής, ενήμερη για αυτά τα γεγονότα που αντιβαίνουν στην αμερικανική και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που απαγορεύει τη μεταβίβαση οποιουδήποτε στρατιωτικού εξοπλισμού σε στρατιωτικές μονάδες ή μονάδες ασφαλείας οι οποίες, σύμφωνα με αξιόπιστες αναφορές, έχουν διαπράξει παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων;

2.    Διαθέτει η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής/Ύπατη Εκπρόσωπος της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής, πληροφορίες για πρόσφατες ή σχεδιαζόμενες ευρωπαϊκές πωλήσεις όπλων στο Μπαχρέιν;

3.    Ανησυχεί η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής/Ύπατη Εκπρόσωπος της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής, για το γεγονός ότι ο κόσμος στη Μέση Ανατολή δεν θα λάβει σοβαρά τις δηλώσεις της Δύσης για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα στην περιοχή όταν, αντί να κάνει τον σύμμαχό του, το Μπαχρέιν, να λογοδοτήσει, φαίνεται να ανταμείβει την καταστολή με περισσότερα όπλα;



Aπάντηση:

Απάντηση της Ύπατης Εκπροσώπου/Αντιπροέδρου Ashton

εξ ονόματος της Επιτροπής

(13.3.2012)


Η Ύπατη Εκπρόσωπος/Αντιπρόεδρος γνωρίζει πολύ καλά και παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την κατάσταση που επικρατεί στο Μπαχρέιν. Έχει γνωστοποιήσει τις απόψεις της τόσο γραπτώς όσο και στο πλαίσιο απευθείας επαφών της με τις αρχές του Μπαχρέιν, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται ο Υπουργός Εξωτερικών και ο Βασιλιάς. Η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Σαουδική Αραβία (διαπιστευμένη και στο Μπαχρέιν) και κράτη μέλη της ΕΕ με αντιπροσωπείες στο Manama βρίσκονται επίσης σε τακτική επαφή με τις αρχές.  

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, η ΕΕ εξέφρασε τις ανησυχίες της για την κατάσταση στο Μπαχρέιν, κάλεσε τις τοπικές αρχές να επιλύσουν τα προβλήματα αυτά το συντομότερο δυνατόν και ζήτησε να είναι παρούσα στις εκκρεμείς δίκες. Επί πλέον, η ΥΕ/ΑΠ, η οποία έχει πολλές φορές ζητήσει τον διάλογο μεταξύ του καθεστώτος και της αντιπολίτευσης ως τον μοναδικό τρόπο προώθησης της εθνικής συμφιλίωσης, επανέλαβε ότι η ΕΕ είναι έτοιμη να αυξήσει τη βοήθειά της όταν και όπως της ζητηθεί.


Όσον αφορά τις εξαγωγές όπλων από κράτη μέλη της ΕΕ, η απόφαση για έγκριση ή άρνηση των εξαγωγών όπλων παραμένει στην αρμοδιότητα των εν λόγω κρατών μελών. Ωστόσο, τα τελευταία έτη η ΕΕ ανέπτυξε μια συντονισμένη προσέγγιση, αποκορύφωμα της οποίας ήταν η υιοθέτηση της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ που θέτει μια σειρά κριτηρίων για τη ρύθμιση των εξαγωγών συμβατικών όπλων.


Η κοινή θέση προβλέπει ότι η αίτηση για τη χορήγηση άδειας εξαγωγής όπλων απορρίπτεται αν δεν είναι σύμφωνη με τα κριτήρια της κοινής θέσης και, συγκεκριμένα, αν δεν γίνονται σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα, αν υπάρχει πιθανότητα να χρησιμοποιηθούν τα όπλα για επιχειρήσεις καταστολής στο εσωτερικό της χώρας προορισμού και αν υπάρχει κίνδυνος αποσταθεροποίησης της περιοχής. Όπως δείχνει η πρόσφατη εμπειρία, η κοινή θέση αποτελεί ένα κατάλληλο μέσο που δίνει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να αρνούνται, όπου χρειάζεται, τη μεταφορά όπλων ακόμη και αν η χώρα προορισμού δεν υπόκειται σε εμπάργκο όπλων.

Μετά τις λαϊκές εξεγέρσεις στις περιοχές της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής (MENA) και του Κόλπου, η ομάδα εργασίας του Συμβουλίου για τις εξαγωγές συμβατικών όπλων (COARM) αφιέρωσε τις περισσότερες από τις συνεδριάσεις της στην αξιολόγηση των προηγούμενων και των τρεχουσών πολιτικών ελέγχου των εξαγωγών των κρατών μελών με προορισμό τις χώρες των εν λόγω περιοχών, με στόχο να παρασχεθούν στις εθνικές αρχές αδειοδότησης οι πλέον πρόσφορες πληροφορίες σχετικά με τους ευαίσθητους προορισμούς εξαγωγών. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω διεργασιών, τα περισσότερα από τα κράτη μέλη αποφάσισαν προσφάτως να παγώσουν ή να αναστείλουν άδειες εξαγωγών όπλων που είχαν  σε προγενέστερο στάδιο χορηγήσει για προορισμούς που επί του παρόντος πλήττονται από τις αναταραχές. Μερικά από τα κράτη μέλη της ΕΕ προέβησαν επίσης σε επίσημη αναθεώρηση των πολιτικών τους των σχετικών με τις εξαγωγές όπλων, σε συνεργασία με τα εθνικά τους κοινοβούλια.


Οι εξελίξεις αυτές ενδέχεται να επηρεάσουν την προσεχή αναθεώρηση της κοινής θέσης του 2008, η εφαρμογή της οποίας είχε προβλεφθεί να εκτιμηθεί και επανεξετασθεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ τρία έτη μετά την έναρξη της ισχύος της, δηλ. στις αρχές του Δεκεμβρίου 2011.